یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

افزايش دي‌اکسيدکربن ابرها را کاهش مي‌دهد

افزايش گاز دي‌اکسيدکربن ميزان تبخير از سطح زمين را کاهش مي‌دهد. کاهش تبخير به کاهش تشکيل ابرها مي‌انجامد و کاهش ابرها خود باعث مي‌شود که نور بيشتري به زمين بتابد و پديده زمين‌گرمايي تشديد شود.

افزايش غلظت گاز دي‌اکسيدکربن که علت اصلي ايجاد اثر گلخانه‌اي و پديده گرمايش زمين محسوب مي‌شود، اثر جانبي غير قابل انتظاري نيز دارد.

افزايش گاز کربنيک باعث مي‌شود که تبخير از سطح زمين کاهش يابد.

دليل اصلي اين پديده گياهان با ميلياردها منفذ ريز خود هستند. هنگامي که غلظت گاز دي‌اکسيدکربن در فضا زياد مي‌شود، گياهان منافذ ريز برگ‌هاي خود را زودتر از مواقع عادي مي‌بندند. در نتيجه رطوبت کمتري تبخير شده و بخار آب کمتري وارد جو مي‌شود.

دانشمندان هواشناسي و شيمي مؤسسه ماکس پلانک در يک کار تحقيقاتي مشترک به اين نتيجه رسيده‌اند. آن‌ها با استفاده از يک مدل کامپيوتري سه سناريو را شبيه‌سازي کردند.

در نخستين سناريو ميزان انتشار گاز دي‌اکسيدکربن دو برابر مي‌شد. در دومين سناريو متوسط دماي کره زمين به ميزان ۲ درجه سانتي‌گراد افزايش مي‌‌يافت و سومين سناريو نيز ترکيبي از دو سناريوي قبلي است.

در سناريويي که غلظت گاز دي‌اکسيدکربن دو برابر شده بود، ميزان تبخير نسبت به سناريويي که تنها دما بالا رفته بود کاهش نشان مي‌داد.

در سناريوي سوم نيز که هم دما و هم انتشار دي‌اکسيدکربن بالا رفته بود، ميزان تبخير ۱۵ درصد کم شده بود.

کاهش تبخير گياهان به کاهش تشکيل ابرها منجر مي‌شود. در صورتي که ابرها کاهش يابند، پرتوهاي خورشيد که در شرايط عادي به دليل وجود ابرها انعکاس مي‌يابند مستقيما به زمين مي‌تابند و زمين گرم‌تر مي‌شود.

منبع: دانش و فن DW.DE فارسی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 25 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب